Hulp & FAQ

Peppol: verplicht vanaf 01/01/2026


Gedaan met papieren facturen en pdf's via e-mail! 


Vanaf 1 januari 2026 zullen wij onze facturen en creditnota's verzenden via Peppol.
Om een vlotte samenwerking te garanderen, vragen wij u vriendelijk om de nodige stappen te ondernemen zodat u al onze communicatie volledig elektronisch kunt ontvangen.



Wat is Peppol? 


Peppol (Pan-European Public Procurement Online) is een Europees netwerk waarmee bedrijven en overheden aan de slag kunnen om op een veilige en gestandaardiseerde manier elektronische documenten, vooral facturen,  met elkaar uit te wisselen.



Verplicht vanaf 2026 (Koninklijk Besluit van 14 juli 2025)


Vanaf 1 januari 2026 is alle elektronische facturatie via het Peppol-netwerk verplicht. Dit geldt voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen (B2B), ongeacht of het om kleine of grote ondernemingen of om zelfstandigen gaat. Elke Belgische btw-plichtige onderneming moet  facturen verzenden én aankoopfacturen ontvangen via het Peppol-netwerk. 


Sinds maart 2024 is Peppol sowieso al verplicht bij facturen aan de overheid (B2G). 


Voor facturen aan particulieren (B2C) is e-facturatie niet verplicht. 



Hoe werkt het?


Peppol fungeert als een digitale brug tussen leveranciers en klanten door elektronische facturen en creditnota's op een veilige en eenvoudige manier met elkaar te delen. Ze worden ontvangen via een access point waaraan uw boekhoudpakket of facturatiepakket is gekoppeld. Zo kunt u uw facturen en creditnota's automatisch verwerken in uw eigen software. 

Hiervoor heeft u een Peppol-ID nodig dat dient als uniek identificatienummer waarmee iemand met u kan communiceren.


Enkel Peppol is geldig. Alternatieve formaten zijn niet toegestaan. Bovendien is er een trapsgewijze boeteregeling om naleving te verplichten. 



Wat is een e-factuur? 


Een e-factuuris een factuur of creditnota in een gestructureerd, elektronisch formaat. In België wordt hiervoor het Peppol BIS 3.0 formaat gebruikt, gebaseerd op UBL (Universal Business Language). Dankzij deze standaardtaal worden alle facturen correct en uniform verwerkt. 


Opgelet: een factuur of creditnota die per e-mail of als pdf of een ander formaat wordt verstuurd, geldt niet als e-factuur. 



Uw Peppol-ID (of Peppol-nummer)


Een Peppol-ID is een uniek identificatienummer waarmee uw onderneming kan deelnemen aan het Peppol-netwerk om elektronische facturen en documenten te ontvangen of te versturen.


Zo’n Peppol-ID bestaat uit twee delen:

  1. Scheme Identifier (prefix): dit geeft aan welk type nummer er gebruikt wordt (bijvoorbeeld ondernemingsnummer, KVK-nummer in Nederland, btw-nummer, GLN, OIN, etc.). 
  2. Het nummer zelf: uw ondernemings-, btw- of registratienummer.


Voorbeeld 1: ondernemingsnummer (KBO) - scheme 0208


0208:01234567489


0208 = scheme-ID voor "Belgisch ondernemingsnummer (KBO)".

0123456789 = uw effectieve ondernemingsnummer.


Kortom: het stukje 0208 zegt dat uw Peppol-nummer gebaseerd is op uw Belgische ondernemingsnummer uit de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).


Voorbeeld 2: btw-nummer - scheme 9925


9925:BE01234567489


9925 = scheme-ID voor "Belgisch btw-nummer".

BE0123456789 = uw effectieve btw-nummer


Kortom: het stukje 9925 zegt dat uw Peppol-nummer gebaseerd is op uw Belgisch btw-nummer.


Voorbeeld 3: GLN-nummer (Global Location Number, GS1) - scheme 0088


0088 (GLN) wordt vaak gebruikt door grotere bedrijven die werken met GS1-standaarden. Binnen Peppol is er een speciale scheme code voor GLN: 0088:GLN-nummer


Dus als uw GLN bijvoorbeeld 5412345000013 is, dan is uw Peppol-ID: 0088:5412345000013


Een GLN-nummer (Global Location Number) is een internationale identificatiecode die beheerd wordt door GS1. Het wordt gebruikt om locaties en partijen (bedrijven, vestigingen, magazijnen, leveranciers, enz.) uniek te identificeren in de wereldwijde handel.

Stel dat u een bedrijf met meerdere magazijnen hebt:

  • GLN 1 = het hoofdkantoor (administratie/facturatie)
  • GLN 2 = magazijn in Gent
  • GLN 3 = magazijn in Antwerpen

Op die manier weet uw handelspartner precies naar welke locatie goederen moeten of naar welke afdeling facturen gestuurd worden.


Kort samengevat:

  • 0208 (KBO-nummer) = primair nummer voor Peppol
  • 9925 (btw-nummer) = optioneel nummer voor Peppol
  • 0088 (GLN) = optioneel, maar interessant als u internationaal actief bent of meerdere locaties/afdelingen apart wilt identificeren.



De voordelen van Peppol


Het gebruik van dit netwerk zorgt onder meer voor een snellere verwerking en verbeterde automatisering met minder kans op fouten en lagere kosten. Peppol-facturen en -creditnota's kunnen ook rechtstreeks naar uw boekhoudsoftware worden gestuurd, wat handmatige gegevensinvoer sterk minimaliseert.


U wordt dus sneller betaald, facturen komen onmiddellijk correct terecht. Er is ook minder administratie, meestal zal alles automatisch geboekt worden. Kans op fouten is ook veel kleiner aangezien er geen handmatige verrichtingen meer aan te pas komen. 



Ook wij zijn klaar!


Bruneau is nu al klaar om facturen en creditnota's te verzenden in Peppol. 

Wilt u nu al uw factuur via Peppol, dan kan dit perfect. Stuur uw Peppol- of GLN-nummer naar demat@bruneau.be


Meer info kan u vinden op : 🔗 https://efactuur.belgium.be/nl/FAQ/algemene-vragen-over-peppol