Mijn lijsten

Hulp & contact

homepageMagKantoorinrichtingDe zit-sta bureau test

De zit-sta bureau test

Deskundigen zijn het erover eens dat een zit-sta bureau een geweldige manier is om rugproblemen en de immobiliteit van computerwerkers tegen te gaan. Bim. Ik doe mee: ik heb beide... Ik heb dus 5 dagen een zit-sta bureau getest en dit is wat ik heb geleerd...


De ontdekking

Hoe anders het kantoorleven van bovenaf is! In het begin voelde ik me een beetje uit de pas lopen met mijn collega's (ik ben de enige zittende persoon in de open ruimte) maar naarmate de dagen verstrijken, raak je eraan gewend. De positie wordt veranderd met een elektrische knop: een pijl omhoog en een pijl omlaag, pfoe... geen instructies nodig. Het bureau is stevig en stabiel, zelfs als het omhoog staat. In theorie zou je elk uur 15 minuten moeten opstaan. Maar de eerste paar dagen speelde ik met de knop, zonder echt de instructies te volgen (mijn rebelse kant), om te zien wanneer ik me beter voelde als ik ging staan of zitten, afhankelijk van wat ik aan het doen was...

Leren

Na een paar dagen uitproberen, begin ik het onder de knie te krijgen. Ik begin mijn dag 's ochtends graag staand, net lang genoeg om alle e-mails te lezen die ik 's nachts heb ontvangen, met een goede kop koffie, een zak madeleines met chocoladechips, twee of drie chouquettes en een clementine... Als ik alles heb verteerd - en dan heb ik het over de e-mails - ga ik zitten om aan de slag te gaan. Over het algemeen vind ik het prettiger om zittend artikelen te schrijven, presentaties voor te bereiden, enzovoort. Aan de andere kant vind ik het prettig om rechtop te staan als ik onderzoek doe op het web, een oogje in het zeil houd, de sociale netwerken van het bedrijf bekijk... Het enige probleem is dat ik een gemakkelijke danspas heb, dus als ik naar muziek luister en rechtop sta... is dat jammer.

De uitspraak

De test is een beetje kort om het effect van een bureau als dit op mijn rugklachten te beoordelen. Maar één ding is zeker, aan het eind van de week zijn mijn nek en hals meer ontspannen 🙂 Ik voel me goed en productiever. Ik voel me goed en productiever. Afwisselende houdingen bevorderen mijn concentratie! Als je rechtop staat, denk je niet op dezelfde manier en dat opent nieuwe horizonten. Mmm... Zouden we relevanter zijn met onze hersenen dichter bij de sterren?


De +

  • Eenvoudige, elektrische bediening
  • Verhoogt de bloedsomloop
  • Bevordert concentratie
  • Voorkomt rugpijn

De -

  • Kabels blijven duidelijk zichtbaar, zelfs met de kabelgoot.
  • Als je staat, heb je de neiging om te wiebelen en een slechte houding aan te nemen. De werkplek moet worden aangevuld met een stoel die geschikt is om op te staan.