homepageMagZen en efficiënt blijvenHoe krijgt u de volle aandacht?

Hoe krijgt u de volle aandacht?

Er staat een vergadering voor de deur en u heeft schrik dat u het woord niet zult kunnen nemen? De redactie van Bruneau geeft u hier enkele zeer concrete tips om als een echte Georges Clooney (of toch bijna) te spreken.

Hoe krijgt u de aandacht van uw collega's op het werk?

Inhoudelijk: pas de AIDA-methode toe

De AIDA-methode is een "grote klassieker" van de methodologie. Zoals het acroniem aangeeft, draait het, in volgorde en volgens de context aan te passen, hier om:

  • - de Aandacht te trekken met een nieuwtje, een aankondiging, een probleem, een vraag, met daarbij de focus op 'jullie', om uw publiek erbij te betrekken ("Hebben jullie nood aan...?")
  • - de Interesse te wekken door een oplossing of een antwoord aan te reiken ("Hier zijn de beste...")
  • - het Verlangen te creëren met een aanbod, een idee, een vernieuwing, een project ("Ik stel u voor...")
  • - om de overstap naar Actie in werk te stellen door de voorwaarden te presenteren ("Ga naar de website", "Laten we ons organiseren...")

Vormelijk: verzorg de details

Om de concentratie van de deelnemers te krijgen, is het noodzakelijk om: uw stem te verheffen, goed te articuleren (nog meer met de mondmaskers!) en een constant maar niet eentonig geluidsvolume aan te houden. Probeer uw taaltics te bestrijden die uw boodschap kunnen vervuilen (de "uhh...", de kant-en-klare uitdrukkingen van de stijl "voilà", "dus", enz.). Als u denkt dat u er geen heeft, neem dan bijvoorbeeld een gesprek van 3 minuten met uw partner op en luister goed naar uzelf. Dit geeft u het nodige perspectief om uzelf te corrigeren 😉


Een praktische tip als bonus: om concentratie (actieve aandacht) te krijgen dient u lange teksten op uw PowerPoint te vermijden, anders lezen de deelnemers het scherm in plaats van naar u te luisteren.