Einde van de lockdown: een veilige terugkeer naar de werkvloer
Hoe bereidt u uw bedrijf voor? Hoe zorgt u ervoor dat uw werknemers de gezondheidsvoorschriften naleven? Hoe garandeert u de fysieke afstand? Bruneau beantwoordt uw vragen en reikt concrete oplossingen aan.
Het naleven van gezondheidsrichtlijnen promoten
1
Aanmoedigen van handen wassen
Ongeacht de aard van het werk, is handen wassen een van de meest doeltreffende barrièremaatregelen om besmetting te voorkomen. Dit betekent grondig en frequent handen wassen met water en zeep aan het begin van de dag en ten minste om de twee uur.
Wat kan het bedrijf doen?
Ten eerste moeten de sanitaire voorzieningen regelmatig schoongemaakt worden en voorzien worden van voldoende zeep, papieren handdoeken, afvalzakken et sanitaire afvalbakken. Vervolgens kunnen er pictogrammen bij de wastafels worden opgehangen om de mensen te herinneren aan goede praktijken en het belang van handen wassen. Meer in het algemeen is het belangrijk om gezondheidsinstructies te communiceren via displays die duidelijk zichtbaar zijn in het hele bedrijf. In magazijnen kan het nuttig zijn om richtingborden te installeren om duidelijk aan te geven waar de toilettten zich bevinden, vooral voor nieuwe werknemers of externe dienstverleners.
Bovendien wordt sterk aanbevolen hydro-alcoholische gel-dispensers ter beschikking te stellen op plaatsen waar werknemers het vaakst komen: bij de receptie, in pauzeruimten, vergaderzalen, gangen of open ruimten, enz. U kunt ook individuele flesjes met hydro-alcoholische gel uitdelen. Ze kunnen gemakkelijk in een zak worden gestoken!
Ontsmetten
om zichzelf en anderen te beschermen
Was regelmatig uw handen
Gebruik desinfecterende handgel
Hoest of nies in de elleboog
Raak uw gezicht niet aan
2
Collectieve ruimtes reinigen en ontsmetten
Koffiemachines, waterfonteinen, liften, fotokopieerapparaten, deurklinken ... Het is moeilijk om de hele dag niets aan te raken!
Wat kan het bedrijf doen?
Bij drankautomaten kan het bedrijf afdroogrollen / ontsmettingsmiddelen klaarzetten. Iedereen kan dan voor en na zijn/haar bezoek de toetsen van de machine schoonmaken.
De lift: de eenvoudigste oplossing is het gebruik ervan voor te behouden aan personen met beperkte mobiliteit. In dat geval moeten desinfecterende producten worden voorzien voor het schoonmaken van de bedieningsknoppen voor en na het gebruik van de lift. Voor de anderen is er maar één optie: de trap nemen ... en dat is bovendien goed voor uw gezondheid :) Maar als u in een gebouw met 50 verdiepingen werkt ... dan zal het aantal mensen per lift beperkt moeten worden met inachtneming van de aanbevolen afstanden.
En het kopieerapparaat? Een idee om te voorkomen dat iedereen de bedieningsknoppen aanraakt: leg keukenrollen / vinyl handschoenen (zoals in een bezinestation) klaar. Zodra de taak is voltooid, gooit de werknemer de gebruikte handschoen rechtstreeks in de afvalbak.
Kantoordeuren of deuren van het sanitair sluiten vaak automatisch. Een oplossing om ze open te houden en te voorkomen dat u de handgrepen moet aanraken: plaatsdeurwiggen of deurstoppen.
Een tip: laat afgesloten ruimtes regelmatig 15 minuten luchten en verstuifeen bacteriedodende spray voordat u 's avonds de ruimte verlaat.
In ieder geval moet het bedrijf ervoor zorgen dat de lokalen schoon blijven, zelfs als dit betekent dat vaker dan gewoonlijk een beroep moet worden gedaan op de schoonmaakploeg om met name sanitaire voorzieningen, gemeenschappelijke ruimten, deurklinken, trapleuningen of zelfs lichtschakelaars te ontsmetten.
Persoonlijke beschermingsmiddelen
U kunt uw werknemers voorzien van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals wegwerphandschoenen of mondmaskers. Let er echter op dat deze accessoires een aanvulling zijn op barrière- en fysieke afstandsmaatregelen. Bovendien zijn ze alleen effectief als hun gebruiksprotocol wordt gevolgd. Een herinnering vooraf is dus noodzakelijk. Als u niet beschikt over een beschermende wand, kunnen brillen of vizieren nodig zijn voor de bescherming van uw werknemers die veel in contact komen met het publiek.
Zorg voor fysieke afstand
1
In de kantoren
Het probleem doet zich met name voor bij gedeelde ruimten, zoals open ruimten. Aanvankelijk was de open office bedoeld om communicatie en contacten te bevorderen, maar nu is het tijd om van gedachten te veranderen: het is nu raadzaam de bureaus zoveel mogelijk te spreiden!
Om dit te versterken, of als het moeilijk is bureaus te spreiden vanwege ruimtegebrek, is het mogelijk om schermen van plexiglas, karton of staal of scheidingswanden rond elke werkplek te installeren. Ze fungeren als een echt sanitair scherm en beschermen de werknemers tegen spatten, de belangrijkste veroorzaker van besmetting.
2
In magazijnen
Magazijnen zijn per definitie grote ruimten. Daarom zou het gemakkelijker moeten zijn om afstand te houden. Er kunnen geleidingspalen worden geplaatst om bijvoorbeeld wachtrijen bij logistieke loketten te kanaliseren. Op sommige plaatsen kan vloermarkering nodig zijn om de minimumafstand te handhaven.
3
In collectieve ruimtes
Pauzeruimtes en kantines.
Het bedrijf moet het aantal mensen dat toegang heeft tot deze ruimten beperken. Als de organisatie het toelaat, kunt u roosters invoeren zodat er nooit te veel mensen tegelijk zijn en een deel van het meubilair verwijderen zodat alleen het minimumaantal stoelen en tafels overblijft. Een andere oplossing is het aantal pauzeruimten uit te breiden.
Het einde van de koffiepauze?
Natuurlijk niet! Aan de andere kant is het in kantoren en magazijnen niet langer toegestaan zich voor automaten te verdringen. Om werknemers aan te moedigen afstanden te respecteren, kunt u in de buurt van de koffiemachine grondmarkeringen aanbrengen met behulp van sjablonen of stickers met idealiter een aankomst- en vertrekrichting. Samen koffie drinken zal nog steeds mogelijk zijn en roddeltjes kunnen ook vrij blijven circuleren :)
Vergaderruimtes.
Om fysieke vergaderingen te beperken, kunt u vaker virtueel vergaderen met software zoals Skype, Teams, Mattermost, Jabber of Slack. Deze hulpmiddelen zijn nu goed bekend bij telewerkers en werken heel goed, op voorwaarde echter dat u bent uitgerust met een telefoonheadset van goede kwaliteit, zeker als u in een open ruimte werkt.
De receptieruimte.
Als verplicht doorgangspunt voor klanten, leveranciers of leveranciers kan de ontvangstruimte worden uitgerust met een beschermingsscherm van hygiënisch plexiglas dat fungeert als barrière tegen spatten. U kunt ook overwegen grondmarkering en geleidingspalen te plaatsen om de bezoekersstroom te beheren.
Dit zijn slechts enkele, niet limitatieve ideeën om uw lokalen in te richten en de terugkeer van de werknemers veiliger te maken. Het is duidelijk dat al deze maatregelen beperkingen met zich meebrengen en de sociale gewoonten van elk bedrijf op de helling zullen zetten. Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe maatregelen worden aanvaard, lijkt het belangrijk een sterk intern communicatieplan uit te voeren om alle personeelsleden aan te moedigen burgerzin aan de dag te leggen en de regels te respecteren. Prikborden om goede praktijken door te geven, interne nota's om de nieuwe leefregels uit te leggen ... Nu is het uw beurt.
Veel geluk voor iedereen, pas goed op uzelf en ... veel succes bij de opstart!